skolhuset

Den nya skolbyggnaden är från 1920-talet. På övervåningen fanns då slöjdsalen, gymnastiksalen och hushållerskans lägenhet. I bottenvåningen fanns tidigare två stora klassrum. Hela byggnaden värmdes av en stor skorsten som fungerade som en jättelik kakelugn. Gräsbo skola lades ner i samband att den nya Centalskolan blev klar i Östervåla i början på 1960-talet

Den gamla gymnastiksalen (Solsalen )är numera vårt stora härliga ljusa frukostrum/lounge med brasa som värmer kalla vinterdagar. Varför den fått namnet Solsalen förstår du när du kommer hit.

Husmors lägenhet är en liten söt lägenhet med eget kök och badrum. Slöjdsalen innehåller numera två rum, Röda och Gröna rummet samt ett badrum.

På bottenplan finns det kvar ett stort klassrum, för möten och konferenser samt Blomrummet.

Gröna rummet

Det första rummet som blev klart i den gamla Slöjdsalen. Ett litet vackert rum med utsikt över trädgården och med eftermiddagssol.

Röda rummet

Det andra rummet i före detta Slöjdsalen. Ett lite större rum. Rummet har utsikt mot skogen bakom  vårt Lillhus. Fin kvällssol över skogen i väster.

Solsalen

Bästa rummet i huset. Frukostrum/samlingssal med kök och sittgrupp. Gamla gymnastiksalen med 5 m takhöjd och fönster åt både norr och söder. Ett helt fantastiskt rum när solen skiner eller på kvällen när brasan sprakar.

default img

Lägenheten

Hushållerskans lägenhet. En liten mysig lägenhet med helt modernt kök med micro och diskmaskin. En extra egen ingång och badrum en trappa ned. Utsikt över äng och åker.

Blomrummet

En del av det tidigare stora klassrummet på bottenvåningen. Ett stort rum med vy mot trädgården och det stora Äppelträdet. Rummet har eget badrum.

Bed and Breakfast på landet